Spelregels
Voor een goede omgang met elkaar en duidelijkheid vooraf heb ik spelregels opgesteld. Dit zijn mijn algemene voorwaarden.
Schoolvakanties en feestdagen
Tijdens schoolvakanties regio Midden Nederland geef ik in principe geen les (vanwege te weinig animo), eventueel op verzoek.
Zie schoolvakanties.nl. Om op 40 lesdagen per jaar uit te komen (of 20 bij tweewekelijks), bepaal ik per seizoen opnieuw of er lessen zijn op 5 mei, goede vrijdag, hemelvaart en koningsdag. In welke weken ik in de meivakantie geen les geef: idem. De meivakantie is meestal één verplichte week, terwijl scholen dan vaak twee weken dicht zijn. Als er twee weken geen lessen zijn, zijn dat de twee weken dat de meeste leerlingen vrij hebben. Soms heeft een schooljaar 41 lesdagen, dan moet er (bij de eindafrekening) worden bijbetaald.
Schoolvakanties en feestdagen
Tijdens schoolvakanties regio Midden Nederland geef ik in principe geen les (vanwege te weinig animo), eventueel op verzoek.
Zie schoolvakanties.nl. Om op 40 lesdagen per jaar uit te komen (of 20 bij tweewekelijks), bepaal ik per seizoen opnieuw of er lessen zijn op 5 mei, goede vrijdag, hemelvaart en koningsdag. In welke weken ik in de meivakantie geen les geef: idem. De meivakantie is meestal één verplichte week, terwijl scholen dan vaak twee weken dicht zijn. Als er twee weken geen lessen zijn, zijn dat de twee weken dat de meeste leerlingen vrij hebben. Soms heeft een schooljaar 41 lesdagen, dan moet er (bij de eindafrekening) worden bijbetaald.
Gespreide betaling
Om het administratief eenvoudig te houden voor beide partijen, maak ik gebruik van gespreide betaling. De jaarcontributie betaal je in 12 vaste maandbedragen vooruit, middels periodieke overschrijving. Dus ook in juli en augustus.
Uitval leerling
Indien een leerling één of meerdere lessen op het afgesproken tijdstip niet aanwezig is, vindt, ook na afmelding, geen restitutie plaats. Wanneer bijtijds (minimaal 24 uur van tevoren) wordt afgezegd, kijk ik op verzoek of de les binnen drie maanden kan worden ingehaald wanneer een les van een andere leerling incidenteel uitvalt. Dat lukt echter niet altijd. Afzeggingen binnen 24 uur voor de afgesproken lestijd kunnen niet worden ingehaald.
Slechts in uitzonderlijke gevallen kan bij langdurige afwezigheid van een leerling (vanaf 4 aaneengesloten weken) op verzoek een individuele regeling getroffen worden betreffende restitutie van lesgeld of inhalen van de lessen.
Uitval docent
Bij uitval van lessen door de docent, kan op verzoek binnen drie maanden worden ingehaald bij incidentele uitval van een andere leerling. Dat lukt echter niet altijd. Als in een cursusjaar (schooljaar) meer dan twee lessen zijn uitgevallen door ziekte of andere onvoorziene omstandigheden van de docent, en niet konden worden ingehaald, is restitutie van het abonnementsgeld alleen mogelijk over de gemiste lessen vanaf de derde les.
Opzeggen
Als een leerling wil stoppen met lessen, hanteer ik een maand opzegtermijn vanaf de datum van de opzegging. (Dus niet vanaf de 1e van de volgende maand). In de meeste gevallen kan ik de laatste lessen meteen invullen met een nieuwe leerling, zodat er dan praktisch en financieel gezien vaak geen opzegtermijn is.
Het bedrag aan reistijd en -kosten dat ik bij les aan huis reken, is voor mij alleen rendabel in combinatie met lessen in nabijgelegen plaatsen. Wanneer deze wegvallen, kan ik genoodzaakt zijn om de lessen tegen een meerprijs voort te zetten of te beëindigen. Als dat het geval is, zal ik dat tijdig aangeven zodat naar een andere oplossing gezocht kan worden.
Corona: Online lessen tijdens lockdown
In geval van overmacht (overheidsmaatregelen) waardoor fysieke lessen niet mogelijk zijn, wordt teruggevallen op het beproefde alternatief van digitale lessen. Ik laat weten wanneer er een beroep gedaan wordt op dit alternatief. Digitale lessen vinden plaats via Skype of een ander geschikt medium. Voorleerlingen waarbij dit echt niet werkt, heb ik altijd een passende oplossing kunnen vinden.
Flexibiliteit
Op verschillende dagen geef ik les in verschillende plaatsen. Mijn les schema is gebaseerd op beschikbaarheid en lesfrequentie van leerlingen en welke leslocaties geografisch bij elkaar aansluiten. De routes telkens optimaliseren is soms best een gepuzzel. Voorkomende wijzigingen zoals aanmelding of opzegging of een leerling die zijn/haar vaste lestijd wil wijzigen, kunnen soms gevolgen hebben voor de vaste lestijd of -dag van andere leerlingen. Ik kan daarom niet altijd voor langere periodes vaste tijden garanderen. In zo'n geval stel ik bijtijds, in overleg met (ouders van) een leerling, een nieuw geschikt tijdstip voor. Als iedereen akkoord is, wordt dit vervolgens ingevoerd.
Als er een les wordt afgezegd, moet soms eenmalig een route of lestijd van een andere leerling worden aangepast. Zo kan het vóórkomen dat ik aan andere leerlingen een andere lestijd voorstel voor die dag.
Bovendien kan ik, doordat ik veel onderweg ben voor mijn lessen, vertraging oplopen door files, autopech en omleidingen. Als dit oploopt tot meer dan een kwartier, zal ik dat aangeven.
Het is goed om te weten dat bovenstaande zaken horen bij het runnen van mijn lespraktijk. Behalve dat ik flexibel ben naar leerlingen toe bij afzeggingen (zie hieronder), verwacht ik in voorkomende gevallen ook enige mate van flexibiliteit in lestijden van (ouders van) de leerling.